Kommunikationspolicy
Vår policy är tänkt att ge praktisk handledning och stöd i hur vi kommunicerar konsekvent och tydligt för att undvika missförstånd och feltolkningar. Syftet med all vår kommunikation ska vara att öka styrelsens, gymnasterna och deras vårdnadshavare, ledare och medlemmars kunskap, delaktighet, engagemang, gemenskap och att bidra till att allas åsikt ges respekt. För extern kommunikation gäller samma syfte med samarbetspartners, supportrar, sponsorer, andra klubbar, media och samhället i stort.
Med kommunikation menas här både enkelriktad och dubbelriktad kommunikation och omfattar allt utbyte av information och åsikter. Med information avses det som kommuniceras, det vill säga innehållet i kommunikationen.
Följande riktlinjer gäller för all information och kommunikation:
● All kommunikation ska ske på ett respektfullt sätt och överensstämma med svensk lagstiftning samt vår värdegrund, vilken omfattar alla medlemmar, styrelse, gymnaster med vårdnadshavare samt våra funktionärer och ledare.
● Vår kommunikation ska präglas av öppenhet och tydlighet samt ge utrymme för och stimulera en öppen dialog om verksamheten.
● Kommunikationen ska underlätta för hur vi bedriver vår verksamhet tillsammans på bästa sätt och säkerställa att våra medlemmar är väl informerade om vad som händer inom klubben.
● Kommunikationen ska vara relevant (Utgå ifrån mottagarens behov), saklig och informativ (Vara lätt att förstå och ta del av), vara välplanerad (Rätt målgrupp, tidpunkt och kanal) samt hållas i en positiv ton.
● Kommunikation skall göras med hänsyn till hållbar utveckling och omtanke om miljön, samt i första hand i en kanal som är ekonomiskt fördelaktig för GK Splitt.
Ansvar
Samtliga medlemmar, gymnaster, vårdnadshavare och ledare har ett eget ansvar att kommunicera i enlighet med policyn, men också att inhämta den information man anser sig behöva. Styrelsen har det övergripande ansvaret att utveckla, samordna och följa upp klubbens kommunikation.
I föreningen är ansvaret för verksamheten inklusive kommunikation och information delegerat. Ansvaret följer verksamheten. Styrelsen med kansli, ledare och trupper ansvarar för sin egen kommunikation, utifrån sin egen verksamhet. Det är också i omvänd ordning som stöd ska sökas vid frågor eller problem kring kommunikationen.
Primär informationskanal
Föreningens hemsida https://www.gksplitt.se är vår primära informations- och nyhetsportal för föreningens verksamhet. Hemsidan innehåller också den samlade kunskapsbanken med grundläggande information om föreningen och dess verksamhet.
Andra kanaler för intern kommunikation
Direktutskick via SportAdmin: Används vid behov för information från styrelse, anställda och ledare till vårdnadshavare och gymnaster. I denna kanal informerar exempelvis styrelsen och idrotterna sina ledare om beslut och aktiviteter som berör verksamheten.
Privat E-post, SMS: Används för snabb kommunikation ledarna emellan samt mellan styrelsen/kansli, ledare och vårdnadshavare och i de fall där det krävs med gymnasterna.
För kommunikation kring träning, instruktionsfilmer med mera används i vår förening WhatsApp.
Godkännande för kommunikation med gymnaster och ledare godkänns av vårdnadshavare i de fall då personen är under 18 år.
Andra digitala kanaler för intern kommunikation: Föreningen rekommenderar att endast använda SportAdmin för alla utskick.
I fall där det anses särskilt gynnsamt att använda andra kanaler som tex vid träning, tävlingar, träningsläger mm använder GK Splitt WhatsApp.
Ledarna för respektive trupp är ansvariga för att kommunikationen sköts i enlighet med vår policy.
Fysiska kanaler för intern kommunikation:
Föräldramöten: Vid behov kallar föreningen vårdnadshavare till möten. På dessa möten delges nya medlemmar allmän information om föreningen samt avhandlas praktiska frågor som planering av kommande aktiviteter (träning, tävling, läger, etc.). Ansvarig för dessa möten är ledarna med stöttning från styrelsen.
Ledarmöten: Ledarna träffas vid behov för att planera träningar, tävlingar och andra aktiviteter.
Årsmötet: Till årsmötet kallas klubbens samtliga medlemmar för information om det gångna året, beslut om årsredovisningen samt val av styrelse.
Kanaler för extern kommunikation
Hemsidan: är huvudkanal för den externa kommunikationen. Via hemsidan kommuniceras nyheter samt information om klubben, medlemskap etc. Kansliet är ansvarig för att informationen på hemsidan är uppdaterad och korrekt.
Öppna digitala kanaler (Sociala medier, tex. Facebook, Instagram):
Här kommuniceras nyheter och inspiration om verksamheten, inte intern information. Syftet med denna kanal är att öka intresset för verksamheten och attrahera fler medlemmar för att visa upp vad som händer på träningar och tävlingar, framför allt genom bilder och videos. Kommunikationen ska ske på ett ansvarsfullt sätt och ledarna säkerställer att de som är med har godkänt medverkan.
Media
GK Splitts medierelationer ska präglas av öppenhet, tillgänglighet och snabbhet. Den som uttalar sig bör vara den med störst kunskap eller kännedom om den aktuella händelsen. Vid en eventuell kris hänvisas journalister till styrelseordförande. Vårt förhållningssätt när vi blir kontaktade för att exempelvis delta i en intervju.
• Vår grundinställning ska vara att tacka ja till om vi blir tillfrågade att kommentera/uttala oss.
• Svara på det som du känner att du kan och ska uttala dig om.
• Gissa inte! Är du osäker på något, be att få återkomma eller hänvisa till någon annan.
• Har du tid innan en intervju, förbered dig på ämnet som kommer att tas upp.
• Förklara för vem du uttalar dig och för vilken del av föreningen som uttalandet gäller.